La vida incerta
El riu
s'emporta en fulles fatigades
botí
flairós que broda son setí.
Ve el sol
roent, després les maltempsades;
després,
es farà gebre el serení.
¿L'abril encara tornarà a ma cleda
guarnit
de xiscles? I, en florint els sots,
¿deixaré
pel cucut en la verneda
el caliu
d'argelagues i capçots?
O bé en l'hivern, quan, l'alta nit vinguda,
el
cremallot, per son esglai batut,
mori en
espeternec, i, mai planguda,
xiuli per
un forat la solitud;
quan buits camins arribin a cruïlla
sense
petjades a bescanviar,
i a lloc
gras, vermenós, corri la guilla
i deserti
les serres el senglar,
¿me n'aniré tot sol, no vist rodaire,
closos
els ulls com per al dolç dormir,
sense
plany de la terra ni de l'aire,
vers una primavera sense fi?
Anàlisi formal
El poema La vida incerta, compost per cinc quartets, presenta una mètrica
decasíl·laba perfecta acompanyada d’una rima majoritàriament consonant
d’estructura A-B-A-B; C-D-C-D; etc. Cal destacar l’ús de les següents figures
retòriques: la interrogació retòrica com a mètode emfàtic sobre el pensament
del jo poètic, una metàfora entre el pretext paisatgístic i una peça de roba de
dona als dos primers versos, asíndeton als dos últims versos de la primera
estrofa, una comparació entre dormir i cloure els ulls que al·ludeix a la mort,
personificació continuada i, de forma clarament observable, una gran metàfora
temàtica al llarg del poema.
Parafraseig
La primera estrofa ens introdueix el
pretext del qual parteix el poema. Aquest es basa sobre la imatge d’un riu
cobert de fulles (que són equiparades amb un setí, una peça de roba) dins d’un
primaveral i canviant panorama meteorològic.
A la segona estrofa s’observa una
reflexió referent al pas del temps i a allò que ja no tornarà, prenent la
primavera com a font de perfecció o d’enyor, encara que la reflexió també es
pot entendre com a d’incertesa davant d’una vida que no té cap garantia de ser
perdurable en els mesos i anys.
La tercera estrofa introdueix la
preocupació de l’artista per la solitud viscuda de forma inconscient, i
equipara l’estació hivernal amb la mort i possiblement amb la vellesa.
A la quarta hi ha una metàfora entre dos
camins que es creuen però que no porten cap petjada impresa a les seves terres
i la solitud, de nou.
La idea que s’expressa a l’última estrofa
és clara i concisa: el poeta pateix d’angoixa enfront de la idea de morir a la
primavera de la seva vida, sol i sense que ningú pateixi i es plangui per la
seva falta.
La primavera al poblet (1935)
Aquest poemari recull la tendència
sensitiva de l’expressió poètica de Carner i acusa la precisió en la redacció
comportant un augment en la capacitat de condensació de l’escriptor, degut a
l’increment de la riquesa lèxica. Els pretextos, emmarcats dins l’estació
primaveral, són estàtics i paisatgístics, però deixen enrere la idealització,
la intel·lectualització i la suggestió d’estats d’ànim per subjectar-se al
raonament madur personal. S’observa, però, que les escenes paisatgístiques
donen pas a les estampes humanes, i els poemes finals, entre els quals es troba La vida incerta, adquireixen un caràcter
metafísic i moralitzador típic de Carner.
David Mato Choya
No hay comentarios:
Publicar un comentario