Cant IV
Ni el pèlag que s'abissa ni el vent ja no em fan nosa.
Mon seny en la fosca reneix.
Ja só dins una gola més negra, millor closa;
i crec, dins el ventre d'un peix.
S'han esvaït, d'una bocada a l'embranzida,
ma petitesa, mon esglai.
Re no em distreu, dubte no m'heu, desig no em crida:
Déu és el meu únic espai.
Vaig, d'una empenta, sota la rel de les muntanyes
o só llençat, d'un cop rabent,
a l'aigua soma: allí va dibuixant llivanyes
l'estel en l'escata batent.
Déu juga. Déu ens tira lluny i mai no ens llença.
Canto son nom amb veu igual,
orb, doblegat, com esperant amb naixença
dins la cavorca sepulcral.
Al manament de Déu neguí les meves passes.
-- Qui et fos -- vaig dir-li -- inconegut! --
Per'xò sóc en les ones, car elles, jamai lasses,
de fer i refer tenen virtut.
Ell en l'abís de tot sement mon cos embarca
perquè hi reneixi per a Ell.
I jo hi só refiat com Noè en la seva Arca
i Moïsès en el cistell.
Oh lassos peus, oh mes cansades vagaries,
no m'haveu dat sinó dolors.
Sense l'angoixa ni la càrrega dels dies
com el nonat sóc a redós.
I si el meu seny priva de signes il·lusoris,
dins l'ipossible visc ardit.
I un dia, en llur follia, els savis hiperboris
diran que aquest peix no ha existit.
(Nabí)
Parafrasseig
del poema
El
postsimbolisme de la inmediata postguerra il·lustra aquesta situación molt més
punyent i ho fa des d’una reflexió més humana i existencial.
En el cas
de Carner, la culminació d’aquest procés el tenim a Nabí (1941),un llarg poema narratiu que parteix de la historia bíblica
del profeta Jonàs.Déu li encarrega que vagi a predicar a Nínive, però ell, per
por, es desentén de l’encàrreg i marxa en direcció contrària.La tempesta el
farà naufragar,una balena l’engolirà i, per designi divií, el durà cap al lloc
d’on pretenia fugir.
Relació del poema amb el llibre
el qual pertany
Carner
conecta amb el post-simbolisme per diverses bandes, però manté també les seves
particularitats, la seva veu. S’insinua així l’esxistència de dos camins en la poesía
carneriana. Ens apropa a una poesía que tendeix a l’abstracció, que dóna preferencia
al rerefons metafísic, que deixa més explícita la moralització i que , arriba a
la imatge com a forma d’il·lustració.
És la via
que conduirà fins a Nabí (1941),punt
culminant de l’aproximació de Carner als cànons del post-simbolisme.
Nabí és
una de les obres cabdals del poeta aparegut el 1941 en la primera postguerra i
a l'exili, tot i que la gestació de l'obra ja es va donar a Hendaia durant
els anys 30 quan hi va ser cònsol. És un poema al·legòriconarratiu amb deu
cants d'un centenar de versos cada
un.
Nabí és el réflex del seu autor, una
síntesi de tots els trets del seu carácter. En aquest sentit, el llibre és una
reflexió sobre la condició d’aquest poeta-profeta d’acord amb la tradició que
paral·lelament desenvolupa el post-simbolisme, del poeta com a ésser
individualitzat i solitari, triat per a una determinada missió, content de ser
diferent de la resta de mortals i col·locar-se en un pla superior, però sotmès
als problemas que tot això comporta.
Anàlisi formal
Aquest poema Narratiu està format per vuit
quartets. Fent una cesura, els versos parells són alexandrins i els senars
octasíl·labs, excepte alguns que són de 7 o 9 síl·labes (senars) o de 13
síl·labes (parells). La rima és consonant i d'art major; ABAB CDCD EFEF GHGH
IJIJ KLKL MNMN OPOP.
Podem trobar dues comparacions: "I
jo hi só refiat com Noè en la seva Arca i Moïsès en el cistell" i
"Sense l'angoixa ni la càrrega dels dies com el nonat sóc a redós".
Conclusió
El
Poema Cant IV tracta principalment
sobre el mite Bíblic de Jonàs el qual pertany al llibre de Nabí, aquest és un reflex del caràcter
de l'autor.
La idea
del poeta és com un ser individualitzat i solitari , escollit per una
determinada missió.
Marc Marin
No hay comentarios:
Publicar un comentario