ESPATLLA,
Bartomeu Rosselló-Pòrcel
Conflicte
del negre i el blanc
i el
mirall boig que els extenua.
Sota la
cabellera nua
expirava
la neu del flanc.
Quina és
la seda, quin l’atzur
que
vibri tacte més pervers?
Quin mot
és el mot més impur
per
empresonar-lo en el vers?
A
l’escenari decadent,
l’èxtasi
estèril de l’esquena
era
exili de la mirada,
I la
paraula condemnada
mentia
delicadament
una
subtilesa serena.
1. LOCALITZACIÓ
DEL POEMA
Espatlla
forma part del
poemari Quadern de sonets (1934), on
es palesa la incorporació del conceptisme -corrent barroca basada en l’associació
enginyosa entre paraules i idees, i caracteritzada per la concisió, el
laconisme i la intensitat semàntica de les paraules- i del preciosisme -moviment
cultural i social barroc que respon a un desig d’elevació i refinament-, fruit
dels models barrocs, amb tendència al decadentisme de fi de segle. S’hi
introdueixen motius barrocs com el conflicte entre el blanc i el negre i el
mirall. El discurs és més elaborat però encara manté la contenció. Hi
coincideix Bartomeu en temes postsimbolistes i hi reflexiona sobre la pròpia
escriptura i el mot.
2. PARAFRASEIG
A la primera estrofa, el jo poètic
presenta un paisatge de contrastos expressat sobre la nuditat d’una dona de
pell acusadament blanca, la qual està situada enfront d’un mirall al qui
ofereix el reflex de la seva negra cabellera.
A la segona estrofa, es reflexiona en el
tacte que la roba pot obtenir d’aquesta pell, de la qual, en els dos versos
següents, és concretada la seva inefabilitat.
A la tercera estrofa, és mencionat
l’entorn ruïnós, que emmarca la lasciva esquena, font de la perdició de
l’observador.
A l’última estrofa, el poeta torna a
esmenar la incapacitat expressiva envers la bellesa i magnificència d’allò que està
sent contemplat. Qualsevol mot emprat destil·la fal·làcies respecte de la
delicada veritat.
3. FONS I FORMA
És un sonet octosíl·lab que segueix
l’estructura a-b-b-a; c-d-c-d; e-f-g; g-e-f. S’empren les interrogacions
retòriques per mostrar la ignorància d’allò sublim que el jo poètic es
qüestiona; les personificacions (mirall boig, conflicte del negre i el blanc,
expirava la neu, etc.); una metàfora a l’últim vers de la primera estrofa que
equipara la pell de la dona presentada amb la neu del flanc d’una muntanya. Quant
al fons, els motius barrocs del mirall i del conflicte entre el blanc i el
negre són literalment plasmats a la primera estrofa del sonetí. El decadentisme
de la fi del segle XIX es palesa sobre l’escena que ocupa la figura femenina i
en la impossibilitat de transmetre racionalment el que és mostrat a l’escriptor.
Aquest últim tret pot ser inclòs dins la característica reflexiva, en relació
amb el mot, que apareix al recull.
David Mato Choya
No hay comentarios:
Publicar un comentario