A
MALLORCA, DURANT LA GUERRA CIVIL, Bartomeu Rosselló-Pòrcel
Verdegen encara aquells camps
i duren aquelles arbredes
i damunt del mateix atzur
es retallen les meves muntanyes.
Allí les pedres invoquen sempre
la pluja difícil, la pluja blava
que ve de tu, cadena clara,
serra, plaer, claror meva!
Sóc avar de la llum que em resta dins els ulls
i que em fa tremolar quan et recordo!
Ara els jardins hi són com músiques
i em torben, em fatiguen com en un tedi lent.
El cor de la tardor ja s’hi marceix,
concertat amb fumeres delicades.
I les herbes es cremen a turons
de cacera, entre somnis de setembre
i boires entintades de capvespres.
Tota la meva vida es lliga a tu,
com en la nit les flames a la fosca.
Barcelona,
setembre 1937
1. LOCALITZACIÓ DEL POEMA
El poema és inclòs al recull pòstum Imitació del foc (1938), culminació de
la seva trajectòria poètica, doncs és considerat la primera obra de Bartomeu
articulada més enllà dels assajos tècnics i formals dels primers poemaris.
Aquesta poètica té una gran diversitat estilística, amb trets postsimbolistes
propis de Riba i Carner, avantguardistes, barroquismes, de la cançó popular,
surrealistes i característics de la literatura castellana -els neopopularistes
i la forma acurada o rigor formal de Guillén-. La llengua hi fou tractada amb
concisió i de manera vibrant.
2. PARAFRASEIG
Bartomeu imagina la certesa que el que
recorda de la natura mallorquina encara existeix intacte, camps verds,
arbredes, muntanyes contraposades al blau celeste, pluja escassa i pedres. El
poeta cel·la la imatge del record d’aquells paratges i afirma la presència
actual i ideal de jardins com músiques, de fumeres delicades junt amb la
tardor. Finalment, s’introdueix un element decadent, herbes cremades entre
boires al vespre. Rosselló sentencia que la seva vida és com aquest paratge:
flames enllaçades amb foscor; concisant així la relació entre el paisatge
interior propi i l’exterior descrit.
3. FONS I FORMA
És un poema estructurat en dues estrofes.
La primera té 17 versos i la segona, 2. Quant a la rima, els versos són
lliures. La seva mètrica és irregular, tot i que tendent al compte
decasil·làbic. Hi ha asíndeton al vuitè vers, una metàfora al 9è –puix que
equipara la llum amb el record-, una personificació al 13è –amb l’expressió “El
cor de la tardor...”- i una comparació als dos últims versos entre la vida del
poeta i les flames en relació amb la foscor circumdant. Aquest poema fou escrit
a Barcelona 3 mesos abans de la seva defunció, és a dir, durant la guerra civil
espanyola. Tanmateix, el tractament del contingent és exclusiu al títol del
poema. El contingut deixa veure un paisatge natural en declivi que
simbòlicament representa l’estat anímic del poeta. De totes maneres, la tensió
bèl·lica hi resta a través de l’òbvia consciència que tenia el poeta d’una
descripció ideal del seu lloc de naixement, durant aquest any de prolongació
militar.
David Mato Choya
No hay comentarios:
Publicar un comentario